image

תכלה שנה וקללותיה…
שנת 2013 מסתיימת כשעננה כבדה רובצת עדיין מעל משרד החוץ.
היתה זו אחת השנים הקשות בתולדותיו של המשרד החשוב הזה. בחודש מרץ הכרזנו על סכסוך עבודה עקב שחיקה קשה בשכר ופגיעה נמשכת בתנאי השירות בארץ ובחו"ל – פרי הזנחה רבת שנים. התוצאה של הזנחה זו באה לידי ביטוי בפרישתם של עשרות דיפלומטים מקצועיים משירות החוץ – מכה קשה ליכולתה של מדינת ישראל להתמודד עם האתגרים הרבים בזירה הבינלאומית.
משהתברר כי אין נכונות לנהל עמנו מו"מ רציני, לא נותרה ברירה אלא לנקוט עיצומים, ששיבשו את עבודתו התקינה של המשרד וגבו מחיר יקר מכולנו. במשך כארבעה חודשים – כמעט שליש מהשנה –  נפגעו עבודת המטה ועבודתן של כמאה נציגויות ישראל ברחבי בעולם. רק באוגוסט, בעקבות החלטת בית הדין לעבודה, הושעו העיצומים, כדי לתת הזדמנות לתהליך גישור בין המעסיק לעובדים. הליך זה עדיין לא בא אל סיומו.
היעדרו של שר במשרה מלאה במשך מרבית השנה, פגעה אף היא במשרד וביכולתו למלא את משימותיו. כך גם ההחלטה להעביר סמכויות רבות מהמשרד למשרדים אחרים – החלטה שרק העצימה את הנזק והקשתה על ניהול תקין ומקצועי של יחסי החוץ של ישראל. השילוב של כל אלה הביא לפגיעה מוראלית קשה בקרב עובדי המשרד ולשחיקה נוספת ביכולתו למלא כהלכה את משימותיו.
חזרתו לאחרונה של שר במשרה מלאה למשרד החוץ מעוררת תקווה, כי ניתן יהיה להחזיר את המשרד לתפקוד מלא ולמנוע נזק חמור יותר לאינטרסים חיוניים שלנו בזירה הבינלאומית. כדי שכך יקרה, יש להחזיר למשרד את כל סמכויותיו, להשלים את תהליך המינויים לכל המשרות בארץ ובחו"ל ולגייס מספר רב של צוערים למשרד, שימלאו את השורות החסרות.
אך לא די בכך. לצערנו, אנו חותמים את השנה כשאנו עדיין בעיצומו של סכסוך העבודה. חשוב מאוד לאפשר למשרד החוץ לשוב בשנת 2014 לתפקוד מלא ולאפשר לעובדים המסורים והמקצועיים לבצע את עבודתם, ללא העננה הכבדה של סכסוך העבודה מעל ראשם. אנו נעמוד על כך, שהעובדים יזכו לשכר הוגן ולתנאי שירות ראויים. על פחות מכך לא נתפשר.
מחר, 1 בינואר 2014, תתקיים בהסתדרות פגישה חשובה במסגרת הגישור. אנו מקווים, כי בעקבות פגישה זו נתחיל לראות את קו הסיום של סכסוך העבודה, שנמשך כבר למעלה מתשעה חודשים. אנו מצדנו נמשיך לעשות  כל שאפשר כדי להביא לסיום המשבר ולאפשר לנו להמשיך בעבודה סדירה, בתקופה בה מערך דיפלומטיה מתפקד הוא קריטי למדינת ישראל.

יאיר פרומר
יו"ר ועד העובדים

תגובות
  1. Amos Rolnik הגיב:

    ליאיר פרומר, שלום.

    כמי שעובד עם משרד החוץ כבר כ 40 שנה, יתכן ותמצא עניין במכתב ששלחתי בשעתו לאחד מידידי הרבים במשרד.

    בברכה,

    עמוס רולניק

כתיבת תגובה