בעוד היחסים הרשמיים עם מדינות ערב מדשדשים, מתנהל מתחת לרדאר דיאלוג ער ופתוח בין 285000 דוברי ערבית מהאזור, לשני אנשים השייכים למחלקה לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ בירושלים. השנים הם המטפלים היחידים בעמודי הפייסבוק והטוויטר בערבית של משרד החוץ.

לצד קללות ונאצות מתקיים כאמור גם דיאלוג פתוח וער, בו נשאלות שאלות קשות הנענות בתשובה וגוררות רבי שיח פתוחים ופלורליסטים.

בין לבין, יש גם תגובות לא מעטות המחממות את הלב ומפיחות תקווה לעתיד טוב יותר באזורנו. 

משרד החוץ הוא מערך ההסברה הישראלי היחיד

משרד החוץ הוא מערך ההסברה הישראלי היחיד

 אחד ממפעילי הדף כתב כך: "תגובות של עוקבים רבים בדף הפייסבוק בערבית וכן בדף הטויטר ובתגובות המגיעות דרך אתר האינטרנט ישר לתיבת הדוא"ל, ממלאות אותי הכרה איתנה בכך שאנחנו מצליחים להעביר תמונה רחבה על מהי ישראל ועל דברים הקורים בישראל. אני מתמלא תקווה באשר ליכולת של הסברה נכונה לחולל שינוי בתודעתם של אנשים, ובעיקר להביא אותם להסתכל על ישראל מעבר לפריזמה של הסכסוך

הישראלי – ערבי, ומעבר למושגים כמו התנחלויות, גדר הפרדה, מצור על עזה ועוד.

אני מתמלא אמונה ביכולת שלנו להעביר מסר בונה של שלום, של מכנים משותפים, של אמונה באדם וביכולותיו להצליח ולתרום לחברה, וכל זאת גם מול קהל שמוגדר כ"סביבה עוינת".

צרפנו דוגמאות מתורגמות מהדפים השונים בניהול המחלקה:

דעתו של גולש כנה:

"הדיון בין הגולשים מתנהל באופן חופשי ללא התערבות מנהל הדף. שטיפת המוח בה נוהגות ממשלות ערב כלפי עמיהן מביאה רבים להטיל ספק בדבר זהות הגולשים שתומכים בעמדת ישראל כלפי הערבים. אנחנו מדמים לנפשנו כאילו כל מי שמשבח את ישראל הוא מנהל הדף או שהוא יהודי שמשתמש בשם כיסוי ערבי. אנחנו הערבים לא מדמיינים שיש בינינו כאלו החושבים אחרת. הוי ערבים, אם יש אנשים רבים השונאים את ישראל, הרי שיש גם ערבים רבים האוהבים אותה. לא כל הערבים עיוורים, חלק מהם הינו בעל תודעה. בעזרת ההשכלה שלהם הם יכולים להבחין הטוב והרע ובין זה הצודק לזה שאינו".

הרשתות החברתיות מצליחות להבקיע את התקשורת הערבית:

"האמינו לי, לעתים אני קורא את הידיעה במקורות ישראלים ואח"כ קורא אותה בעיתון ערבי ואני המום, מפני שהעיתון הערבי מביא רק מה שהוא רוצה מתוך הידיעה. הוא מפרסמה באופן חסר או מפרסם אותה באופן המבליט את ישראל בצורה שלילית, לא סתם שלילית, אלא מרושעת".

 

תגובה של אב ערבי שבנו  טופל  בביה"ח שניידר:

"אני רוצה להיות ברור: אני לא מדבר על פוליטיקה, ולא על דת. אני מעיד על המקצועיות והיכולת של בית חולים זה ואנושיות הצוות העובד בו. לא מעסיקים אותי רבות דתם והשתייכותם הפוליטית. בית חולים זה, בעזרת אללה, הציל את בני היחיד אחרי שכמעט והפסדתי אותו בבתי חולים ממשלתיים ופרטיים בגדה המערבית. אני מספר מה שארע לי ולבני מבלי לעסוק במדיניות ובדת. פעם נוספת אני מבקש להודות לכם ולכל הצוות שטיפל בבני עבוד עודה".

תגובה למאמר דעה מאת חאמד אלשריפי: איפה תכנית ב' של הערבים?

"על אף זאת שאני חלוק אתכם על עניינים רבים, איני מתכחש לכך שאתם מדינה מתקדמת מאד. הצלחתם להתקדם במהירות וזה מה שמעורר את התפעלותי מכם".

שליטי ערב זרעו שנאה

"משטרי ערב לימדו אותנו רק איך לשנוא ולהיות תוקפניים. ישראל השיגה את מטרתה והיא תשרוד לפרק הזמן הארוך ביותר".

ישראל מדינת הדמוקרטיה

"אני מבקש להביע את התרשמותי הרבה ותמיכתי המלאה במדינת ישראל. כמו כן אני מביע את הכבוד הרב שאני רוכש לעמה, לערכי הדמוקרטיה בהם היא נוהגת ואני חושב מבלי להגזים שהיא המדינה הדמוקרטית ביותר, החופשיות ביותר והמתקדמת ביותר במזרח התיכון. היא סמל לאומץ ולעמידות מפני שהיא למרבה הצער נמצאת מבחינה גיאוגרפית באמצע צבת של שנאה ואיום תמידי על ביטחונה ושלמותה. למרות זאת היא באופן יום יומי רושמת נתונים מדהימים של התפתחות ומשקיעה מאמצים רבים לשמירה על ערכיה וביטחונה. חמאס איננה יותר מאשר ארגון טרור המבצע פשעים או במקרה הטוב ביותר מאפיה שסוחרת בדת ועושה שטיפת מוחות".

אזרח ירדני שמספר על הניסיון שלו בביקור במסגד אלאקצא

"אני מירדן. ביקרתי בישראל לפני שלושה שבועות. יש לך חופש מוחלט של ביקור באתרי פולחן ותפילה. אין אף אחד שעוצר בעדך. החוק בישראל חזק, ואתה יכול לראות במו עיניך את חופש הפולחן. אני מייחל לכך שאנחנו כערבים נהפוך למודל של דמוקרטיה".

תגובה על השתתפות הנשים בניהול מסעדות חומוס בעכו

"יש דו קיום בישראל. אנחנו והיהודים נהנים מאותם דברים ומאותה אווירה מזרחית. ישנם יותר דברים שמקרבים בינינו מאשר דברים שמרחיקים בינינו. כמו שאמרה סוהילה: "אנחנו שכנים והפוליטיקאים רק מסווגים אותנו לקבוצות".

הערבים לא מכחישים את השואה ואף חלקם מביעים הזדהות 

"אני מקווה שהקרבנות היהודים בשואה הרשעית והמצערת יזכו לשלום ולמקום של נצח בזיכרון. זרי ורדים מאתנו לקרבנותיכם…חברכם מירדן".

"ברכה לכל נפש מבני מדינת הלאום ישראל שטעמה את טעם המוות ואת טעם הדיכוי…ברכה לכם מפני שאתם התמודדתם עם קשיים, ואף עם הבלתי אפשרי, והתגברתם עליו".

צפיותיו של אחד הגולשים מאיתנו, מדינת ההייטק

"מזל טוב לפרופ' מרק זילברשטיין, וברכותינו החמות למדינת כיבוד האדם, ישראל. אני משתעשע בתוכי עם ההרגשה שבקרוב נשמע את הידיעה המשמחת ביותר על פיתוח תרופה לסרטן, שאללה יתן בריאות לנו ולכם, ואסיים בתקווה שאתם תהיו הראשונים להגיע אליה".

רוצים להתרשם: הנה הלינק כאן

כתיבת תגובה

