מכתב פתוח לשר האוצר יאיר לפיד

פורסם: מרץ 11, 2014 ב-Uncategorized
תגים: , , , , , ,

מכתב פתוח לשר האוצר יאיר לפיד מדיפלומט ישראלי, דר' עפר מזר, המשרת בקונסוליה בלוס אנג'לס:

אדוני השר. בבחירות האחרונות שמתי לך פתק בקלפי. היית התקווה הגדולה שלי. סברתי שהתוכניות שהצעת לתיקון עוולות נשמעות הגיוניות, שאתה אינטליגנטי מספיק להבין את האתגרים שעומדים בפני העם והמדינה ושהלב שלך במקום הנכון. סברתי שתוכל אולי להכניס קצת שפיות בסדר היום החברתי-כלכלי של המדינה שאני כל כך אוהב – מדינה שאני משרת יומם ולילה למעלה מיובל שנים. 

אבל היום, אדוני, עשיתי לך Unlike בעמוד הפייסבוק ואשקול לעומק אם לתמוך בך בבחירות הבאות. למרות שאני משער שזה לא כל כך יזיז לך, אני בכל זאת מתכוון להסביר לך מדוע אתה בדרך לאבד את אחד מהתומכים הנלהבים ביותר שלך.

ובכן, אדוני שר האוצר, מנהיג שלא מבין את חשיבותו של שירות החוץ הישראלי ולא עושה כל שלאל ידו להציל אותו מקריסה, איננו ראוי לתמיכה שלי. אלו היה עם ישראל מודע לחשיבותו של משרד החוץ לא רק לביטחונה, כלכלתה ותדמיתה של מדינת ישראל, אלא לעצם קיומו של העם היהודי בארץ ובניכר, היה וודאי לוחץ עליך להתעלות מעל לשיקולי פקידיך. אבל העבודה שלנו נעשית מאחורי הקלעים, בשקט ובצנעה, ומרביתה תישאר עלומה לעולמים, ולכן האחריות המוסרית מונחת על כתפיך כי אתה מודע גם מודע לתרומתו של משרד החוץ ולחשיבותו. 

ישראל היום, תודה לאל, היא מדינה חזקה ביטחונית וכלכלית. גבולותיה מעולם לא היו בטוחים יותר ו"האביב הערבי" תרם, וממשיך לתרום, לפירוק תשתיות צבאיות ומוטיבציות לאומיות אצל הקשים שבאויבנו. המערכה היום איננה רק על הגבולות. היא גם, ואולי בעיקר – מעבר לים. מדובר במערכה קשה ומורכבת כנגד אלה הבאים להזיק לנו, אלה הנוקטים במאבק של דלגיטימציה, של אנטישמיות קלאסית (שהדת במרכזה) של אנטישמיות חדשה (שישראל במרכזה), של חרמות כלכליות ואקדמיות, של תעמולה ארסית ושקרית (אומת אפרטהייד – מצלצל?) ושל חינוך לשנאה. זו מערכה שמכרסמת לא רק בלגיטימיות הבינלאומית שלנו אלא גם ביכולות הכלכלית והאקדמיות של המדינה שלנו. 

אם תבדוק את הנתונים תמצא שמשרד החוץ הישראלי הוא המשרד שמנסח, מוביל ומבצע את רוב ההסכמים הכלכליים עם אומות העולם, אלה שמביאים בסופו של יום את המשקיעים ארצה, אלה שיוצרים מקומות עבודה לאזרחי המדינה – אלו שמביאים הכנסות ממסים. ועם זאת, עם האתגרים הרבים העומדים בפניו נאלץ משרד החוץ להתמודד כשבאמתחתו תקציבי אפס ומצבת כוח אדם שהיא כרבע ממצבת כוח האדם של משרד החוץ האיטלקי למשל – משרד חוץ שלא נדרש להתמודד עם רוב עוין אוטומטי בארגונים בינלאומיים, עם מסע הכפשה ודלגיטימציה, עם מבצעים מדיניים מורכבים או עם שאלות קיומיות. בעולמנו, עולם הדיפלומטיה, אנחנו נמנים על אנשי המקצוע הטובים ביותר לא רק בשל מערכת סינון קפדנית, הדרכה וניסיון, אלא גם כי למדנו עם הזמן לעבוד בלי משאבים וכשאתה עובד בלי משאבים היצירתיות חוגגת. רק תחשוב מה נוכל לעשות עם תקציבי פעולות מתאימים ומצבת כוח אדם סבירה. 
אבל זה פוסט, וגם ככה הגזמתי במלל. 

אז אם אתה עדיין קורא, אדוני השר, אספר לך שאני עובד במשרד החוץ מזה 24 שנים, שבהשכלתי אני דוקטור מהאוניברסיטה העברית וששירתי בארבע נציגויות של ישראל בשלוש יבשות. מתוקף תפקידי נפלה בידי הזכות לנהל בהצלחה עבור מדינת ישראל פרויקטים בעשרות מיליוני דולרים בארץ ובחו"ל, להציל את חייהם של עשרות ישראלים שנקלעו לכל מני סיטואציות ברחבי העולם, להשתתף במבצעים לאומיים, להופיע אינספור פעמים בפני קהלים שונים ברחבי העולם, בשפות שונות, כדי לספר על העם הנהדר שלנו, לעשות לקידום כלכלתה, תרבותה ותדמיתה של מדינת ישראל, להגות מדיניות בתחומים לא מעטים שהשפיעו על תפקוד המגזר הממשלתי כולו ולכתוב מאמרים וספרים שעשו לעם ולמדינה רק טוב. ואני, שהשקעתי חיים שלמים בשירות המדינה, אני שקשרתי את גורלה הכלכלי של משפחתי עם משרד החוץ, אני שנאלצתי להתמודד עם משברים לא פשוטים בעקבות המעברים השונים בין המדינות השונות, מוצא את עצמי על מפתן גיל חמישים עם משכורת אחת ופנסיה אחת וחווה קריסה כלכלית בכל פעם שאני שב ארצה משליחות. אני, שתמיד הייתי שם כשישראל קראה אותי לדגל וכשישראלים ביקשו את עזרתי, מרגיש שנזנחתי על-ידי המדינה שאותה שירתי בנאמנות רוב שנותיי כאדם בוגר. חמור מכך – אני מרגיש מבוזה. 

מר לפיד. עכשיו זה אני שקורא אותך לדגל. אני מבקש ממך להיכנס לעובי הקורה. אני מבקש ממך שתעשה שימוש בלב ובראש שעליהם סמכתי כאשר זכית בפתק שלי בקלפי, כדי לטפל פעם אחת ולתמיד בבעיות הקשות של אנשי שירות החוץ של המדינה שלך. תאפשר לנו להקדיש את זמננו, מרצנו וכשרוננו בתחום המומחיות שלנו ותחסוך מאתנו את המאבק הארגוני החריף וחסר-הפשרות שאליו נכנסנו.

Image

???יש עתיד במשרד החוץ???

כתיבת תגובה

